De basis is gelegd en we verdiepen ons nu tijdens fase 2 in jouw klanten, leveranciers en de eerste boekhoudigkundige administratie. In deze fase moet jij de correcte gegevens aanleveren.
Je grootboeken vormen de basis van je boekhouding. Er zijn reeds meer dan 300 grootboekrekeningen die we volgens het standaard schema uitleveren. De rekeningen waarvan jullie geen gebruik maken, mag je verwijderen uit de lijst. Indien jullie rekeningen hebben die hier nog niet zijn opgenomen, mag je deze toevoegen. Ook ben je vrij om de omschrijving aan te passen van bestaande rekeningen.
Download de Excel file en vul deze aan zoals toegelicht in de video.
Tip!
Grootboekrekeningnummers bestaan uit 6 cijfers voor Belgisch stelsel
De omschrijving van een grootboekrekening is beperkt tot 50 tekens inclusief spaties
Nuttige Helpartikels:
Algemene informatie rond het grootboek
Inrichten van een grootboek
In je dagboeken komen alle financiële mutatis terecht. Het is daarbij belangrijk dat de juiste instellingen per dagboek worden gehanteerd. Dagboeken worden ingesteld per administratie. Zorg voor de nodige aanpassingen in het bestand. Je mag dagboeken blokkeren indien je ze niet gaat gebruiken en je bent vrij om omschrijvingen van dagboeken aan te passen. Ook ben je vrij om extra dagboeken aan te maken, bijvoorbeeld voor meerdere bankrekeningen.
Download de Excel file en vul deze aan zoals toegelicht in de video.
Tip!
Nuttige Helpartikels:
Uiteraard hebben wij de database nodig van je klanten (in Profit spreken we ook van debiteuren of verkooprelaties) zodat wij deze gegevens correct kunnen implementeren. In Profit heb je 2 soorten klanten:
Je moet deze opsplitsen in twee aparte files. Deze files zijn uiteraard reeds voorzien en vul je aan met de juiste gegevens.
Wanneer je klanten toevoegt (handmatig of via een import) wordt er achterliggend steeds een organisatie of een persoon aangemaakt in de CRM module, dit hoef je dus niet apart te doen.
Download de Excel files en vul deze aan zoals uitgelegd in de video.
Tip!
Bij "zoeknaam", kan je via de functie ‘LINKS’ in Excel, ervoor zorgen dat je steeds de eerste 10 tekens neemt van de naam van je klant.
Nummering:
We raden aan om een nieuwe autonummering op te starten in Profit. Deze start bij 1000 en loopt tot 4999.
Echter is het soms aangeraden om het oud klantnummer ook mee te nemen. Zo kan er makkelijk gematcht worden met data vanuit je vorige pakket. Hier is in het bestand een aparte kolom voor voorzien.
Nuttige helpartikels!
Algemene informatie en verschillen tussen organisatie en personen
Algemene informatie rond debiteuren
Betaalvoorwaarde
BTW scenario’s
Naast jouw klantenbestand hebben we ook de gegevens nodig van al je leveranciers (in AFAS termen spreken we ook van crediteuren of inkooprelaties. Hier verwachten we grotendeels dezelfde eigenschappen als bij de klanten met nog een aantal bijkomende velden die van belang zijn, namelijk: de voorkeur bankrekening, de BIC code en ‘automatisch betalen’.
Wanneer je leveranciers toevoegt (handmatig of via een import) wordt er achterliggend steeds een organisatie aangemaakt in de CRM module, dit hoef je dus niet apart te doen.
Download de Excel file en vul deze aan zoals uitgelegd in de video.
Tip!
Nuttige helpartikels!
Met een analytische boekhouding krijg je meer inzicht in de kosten en opbrengsten. Je verbijzondert (dit is de AFAS term die je op de help gebruikt) de kosten en opbrengsten bijvoorbeeld naar product, afdeling of regio/rayon. Je verbijzondert de kosten en opbrengsten door ze op een kostenplaats te boeken. Je kunt ook aantallen analytisch boeken (of verbijzonderen).
Download de Excel file en vul deze aan zoals uitgelegd in de video.
Tip!
Nuttige helpartikels!
Algemene informatie over analytisch boeken
Algemene info rond het inrichten van een analytische boekhouding